Przegląd, dezynfekcja i odgrzybianie klimatyzacji


start o_nas zakres_pracy cennik dojazd kontakt inne

Mechanika i Diagnostyka Podwozia Krzysztof Duziak. Przegląd, dezynfekcja i odgrzybianie klimatyzacji.

dezynfekcja
klimatyzacji

nasze
rady

warto
wiedzieć

dezynfekcja układu nawiewowego klimatyzacji zalecana jest raz do roku:

Systemy klimatyzacyjne mają wyjątkową podatność na gromadzenie się w ich wnętrzu i rozmnażanie pleśni i bakterii.
Może to być powodem nieprzyjemnych zapachów, przyczyną reakcji alergicznych (kichanie, infekcje) i dodatkowo może skutkować uszkodzeniami typu korozyjnego parownika układu klimatyzacji.
Posiadamy preparaty firmy LIQUI MOLY o wyjątkowej skuteczność działania która zapewnia oczyszczenie i dezynfekcję całego systemu klimatyzacyjnego i zabezpiecza przed rozwijaniem się mikroorganizmów. Rezultatem jest nawiew świeżego i czystego powietrza do wnętrza przestrzeni pasażerskiej.



przegląd (nabijanie oczyszczanie): 150 zł


dezynfekcja klimatyzacji: 80 zł


przegląd z dezynfekcja: 200 zł


Każdy warsztat zajmujący się naprawami klimatyzacji przed uzupełnieniem układu powinien sprawdzić szczelność jego instalacji, gdyż jest to podstawowy warunek prawidłowego działania całego systemu.




Szczelny system


Przyczynami nieszczelności są zazwyczaj mechaniczne uszkodzenie wynikające ze zużytych łącz, wszelkiego rodzaju drobne stłuczki, nieprawidłowe obchodzenie się z instalacją przy naprawach blacharskich oraz naprawach mechanicznych, a w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy - ich niefachowe rozbiórki na granicy. Podstawowym czynnikiem powodującym rozszczelnienie jest korozja wynikła z braku zabezpieczenia instalacji przedwilgotnym powietrzem, które dostaje się do niej w trakcie różnego rodzaju napraw. Prawdziwy fachowiec natychmiast po odłączeniu przewodów i podzespołów klimatyzacji odpowiednio zaślepi otwory instalacji. Przyczyną korozji jest też wilgoć stopniowo przenikająca do układu przez porowate przewody. Ponieważ klimatyzacja jest układem zamkniętym, więc wszelkie nieszczelności kwalifikują całą instalację do naprawy. Dotyczy to nie tylko nieszczelności związanej z krążącym w instalacji czynnikiem chłodzącym, ale także wszelkich ubytków oleju smarującego sprężarkę. Tak więc pod samochodem nie powinno być żadnych plam wody ani oleju. Innym powodem niesprawności są awarie sprężarki. Typowym uszkodzeniem mechanicznym jest zużywanie się powierzchni ciernych sprzęgła sprężarki. Efektem jest poślizg tarczy po kole pasowym z jednoczesnym dużym wydzielaniem ciepła. To z kolei powoduje uszkodzenia łożyska koła pasowego, cewki elektrosprzęgła, jak również może spowodować uszkodzenie samej dławnicy sprężarki. Podobne w skutkach uszkodzenia mogą powstać wskutek korozji wynikającej z przerwy w używaniu klimatyzacji przez dłuższy czas (np. zimą). Korozja na elementach ciernych sprzęgła powoduje, że po uruchomieniu takiej sprężarki będzie powstawał poślizg z wydzieleniem dużej ilości ciepła.


Filtry i dezynfekcja


Klimatyzację należy przynajmniej raz w roku przejrzeć oraz o ile zachodzi taka potrzeba uzupełnić czynnik chłodzący. Z układu w naturalny sposób ubywa go rocznie od 10 do 15 proc. Trzeba pamiętać, że czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Przy kontroli należy zdezynfekować układ przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbędna, gdyż w kanałach powietrznych skrapla się woda, a mokre i gorące środowisko jest idealną pożywką dla bakterii, grzybów i innych drobno ustrojów, które wydzielają dość nieprzyjemny zapach stęchlizny. Należy także zadbać o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymienić go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji. Efektem niesprawnego filtru są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnątrz auta. Trzeba take zadbać o filtr-osuszacz. Usuwa on z układu klimatyzacji wilgoć oraz drobne śmieci, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, wilgoć w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów.

w lecie

1. o ile to możliwe - parkować zawsze w cieniu,


2. przed rozpoczęciem jazdy pozostawić przez chwile otwarte drzwi,


3. na samym początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum,


4. przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami,


5. nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22 stopni C.

w zimie

1. włączyć klimatyzację,


2. skierować nawiew na przednia szybę,


3. włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w


niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu),


4. nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum.

ogólnie

1. włączyć klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu (także zimą),


2. dbać o pasek klinowy,


3. unikać serwisów zajmujących się naprawą lodówek, niemających właściwych narzędzi, materiałów ani odpowiedniej wiedzy.

System klimatyzacji składa się ze sprężarki, skraplacza, odwadniacza, zaworu rozprężnego, parownika, elementów łączących oraz panelu sterowania. W klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podłączony jest jeszcze termostat, który odpowiada za włączanie i wyłączanie nawiewu.


Do sprawdzania szczelności systemu klimatyzacji służą zarówno wyspecjalizowane przyrządy (ciśnieniowe, podciśnieniowe), jak i metody prostsze, ale w wielu przypadkach - równie skuteczne (np. zabarwienie azotu przy sprawdzeniu instalacji czynnikiem fluorescencyjnym czy metoda "na bąbelki"). Nigdy nie należy sprawdzać szczelności powietrzem atmosferycznym z uwagi na jego dużą wilgotność.

start - o nas - zakres pracy - cennik - dojazd - kontakt - inne- autor strony *michal matuszewski*