Przegląd oraz dezynfekcja układu nawiewowego klimatyzacji zalecana jest raz do roku. Systemy klimatyzacyjne mają wyjątkową podatność na gromadzenie się w ich wnętrzu i rozmnażanie pleśni i bakterii. Może to być powodem nieprzyjemnych zapachów, przyczyną reakcji alergicznych (kichanie, infekcje) i dodatkowo może skutkować uszkodzeniami typu korozyjnego parownika układu klimatyzacji.
CENNIK
-
przegląd (sprawdzenie szczelności, oczyszczanie, napełnienie, wymiana oleju) – 170 zł + koszt brakującego czynnika (gazu)
-
odgrzybianie chemiczne – dezynfekcja (odgrzybianie parownika i układu wentylacji) – od 40 zł
-
ozonowanie – 40 zł
Wykonujemy naprawy i wymiany elementów układu klimatyzacji
Naprawiamy przewody klimatyzacji
Serwis Klimatyzacji – co trzeba wiedzieć o układzie i jego serwisowaniu
Klimatyzację należy przynajmniej raz w roku przejrzeć oraz o ile zachodzi taka potrzeba uzupełnić czynnik chłodzący. Każdy warsztat zajmujący się serwisem klimatyzacji przed uzupełnieniem układu powinien sprawdzić szczelność jego instalacji, gdyż jest to podstawowy warunek prawidłowego działania całego systemu. Z układu w naturalny sposób ubywa rocznie od 10 do 15 procent czynnika. Trzeba pamiętać, że czynnik krążący w układzie klimatyzacji, jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę, jej uszkodzenie skutkuje sporymi kosztami naprawy.
Szczelny system
Przyczynami nieszczelności są zazwyczaj mechaniczne uszkodzenia wynikające ze zużycia elementów łączących cały układ, wszelkiego rodzaju drobne stłuczki, nieprawidłowe obchodzenie się z instalacją przy naprawach blacharskich, oraz naprawach mechanicznych. Podstawowym czynnikiem powodującym rozszczelnienie jest korozja wynikająca z braku zabezpieczenia instalacji przed wilgotnym powietrzem, które dostaje się do układu w trakcie różnego rodzaju napraw. Mechanik znający się na naprawach układu klimatyzacji natychmiast po odłączeniu przewodów i podzespołów klimatyzacji odpowiednio zaślepi otwory instalacji. Pamiętać należy, że układ klimatyzacji poza filtrem kabinowym, wyposażony jest w wewnętrzny filtr (osuszacz), który ma za zadanie absorbować wilgoć z układu klimatyzacji. Filtr ten powinien być wymieniany co 3 – 4 lata, jego nieterminowa wymiana może być przyczyną korozji wewnątrz układu. Ponieważ klimatyzacja jest układem zamkniętym, więc wszelkie nieszczelności kwalifikują całą instalację do naprawy. Dotyczy to nie tylko nieszczelności związanej z krążącym w instalacji czynnikiem chłodzącym, ale także wszelkich ubytków oleju smarującego sprężarkę. Innym powodem niesprawności są awarie sprężarki. Typowym uszkodzeniem mechanicznym jest zużywanie się powierzchni ciernych sprzęgła sprężarki. Efektem jest poślizg tarczy po kole pasowym z jednoczesnym dużym wydzielaniem ciepła. To z kolei powoduje uszkodzenia łożyska koła pasowego, cewki elektrosprzęgła, jak również może spowodować uszkodzenie samej dławnicy sprężarki. Podobne w skutkach uszkodzenia mogą powstać wskutek korozji wynikającej z przerwy w używaniu klimatyzacji przez dłuższy czas (np. zimą). Korozja na elementach ciernych sprzęgła powoduje, że po uruchomieniu takiej sprężarki będzie powstawał poślizg z wydzieleniem dużej ilości ciepła.
Filtr pyłkowy (kabinowy) i dezynfekcja parownika i kanałów dolotowych
Przy kontroli należy zdezynfekować układ przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbędna, gdyż w kanałach powietrznych skrapla się woda, a mokre i gorące środowisko jest idealną pożywką dla bakterii, grzybów i innych drobno ustrojów, które wydzielają dość nieprzyjemny zapach stęchlizny. Należy także zadbać o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymienić go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji. Efektem zabrudzonego filtra są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnątrz auta, oraz zmniejszony dopływ powietrza do wnętrza kabiny. Trzeba także zadbać o filtr-osuszacz. Usuwa on z układu klimatyzacji wilgoć oraz drobne śmieci, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, wilgoć w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów.
Posiadamy profesjonalny preparat grzybobójczy wykonany w najnowszej technologi z nanocząsteczkami srebra o wyjątkowej skuteczność działania, która zapewnia o wiele dłuższe od innych standardowych preparatów oczyszczenie i dezynfekcję całego układu dolotowego klimatyzacji i zabezpiecza przed rozwijaniem się mikroorganizmów. Rezultatem jest nawiew świeżego i czystego powietrza do wnętrza przestrzeni pasażerskiej.
Oferujemy też ciśnieniowe czyszczenie parownika oraz układu dolotowego profesjonalnymi preparatami chemicznymi. Warto tę czynność wykonać przed samym odgrzybianiem preparatem grzybobójczym. Zaowocuje to lepszym przepływem powietrza przez parownik i oczyści układ przed samym odgrzybianiem.
OZONOWANIE wnętrza kabiny pojazdów – usuwanie przykrych zapachów w samochodach:
Bakterie, pleśnie, grzyby, przykre zapachy, odory z dymu papierosowego w układzie wentylacyjnym czy też klimatyzacyjnym w samochodach osobowych, kamperach, łodziach, powodują różne problemy układu oddechowego takie jak kaszel, infekcje gardła, alergie. Rozwiązanie? To: OZONATOR, profesjonalne urządzenie generujące OZON, dzięki jego mocnemu działaniu utleniającemu niszczy bakterie, pleśnie i grzyby. Likwiduje przykre zapachy, takie jak zapachy benzyny, dymu tytoniowego, stęchlizny itp… Uwalnia pojazd od uporczywych insektów, pająków, unieszkodliwia roztocza i pyłki. Zamienia gazy takie jak tlenek węgla [CO] i tlenek azotu [NO], w gazy nieszkodliwe. Ozon wnika głęboko do wnętrza tapicerowanych siedzeń i kanap utleniając znajdujące się tam kolonie bakterii, które opierają się innym technikom prania i czyszczenia. Takie działanie bakteriobójcze ozonu jest około 50 razy skuteczniejsze i 3000 razy szybsze niż chloru. Rezultatem jest świeże i czyste powietrze we wnętrzu pojazdu. Zabieg ten stosujemy w samochodach z klimatyzacją jak i bez.
Używanie klimatyzacji:
w lecie
1. o ile to możliwe – parkować zawsze w cieniu,
2. przed rozpoczęciem jazdy pozostawić przez chwile otwarte drzwi,
3. na samym początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum,
4. przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami,
5. nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22 stopni C.
w zimie
1. włączyć klimatyzację,
2. skierować nawiew na przednią szybę,
3. włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu),
4. nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum.
ogólnie
1. włączyć klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu (także zimą),
2. dbać o pasek klinowy,
3. unikać serwisów zajmujących się naprawą lodówek, niemających właściwych narzędzi, materiałów ani odpowiedniej wiedzy.
System klimatyzacji składa się ze sprężarki, skraplacza, odwadniacza (osuszacza), zaworu rozprężnego, parownika, elementów łączących oraz panelu sterowania. W klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podłączony jest jeszcze termostat, który odpowiada za włączanie i wyłączanie nawiewu.
Do sprawdzania szczelności systemu klimatyzacji służą zarówno wyspecjalizowane przyrządy (ciśnieniowe, podciśnieniowe), jak i metody prostsze, ale w wielu przypadkach – równie skuteczne (np. zabarwienie azotu przy sprawdzeniu instalacji czynnikiem fluorescencyjnym czy metoda „na bąbelki”). Nigdy nie należy sprawdzać szczelności powietrzem atmosferycznym z uwagi na jego dużą wilgotność.