Zalecenia specjalitsy ATE od układów hamulcowych:
Tak zwane "bicie tarcz" polega na nieregularności ich obracania się względem geometrycznego środka lub płaszczyzny prostopadłej do osi obrotu. Przyczyną może być wadliwe wykonanie lub nieprawidłowy montaż. Następstwem są z reguły: nierównomierne zużycie powierzchni ciernych, nadmierne dynamiczne obciążenie zawieszeń i nieprzyjemne wibracje przenoszące się podczas hamowania na kadłub nadwozia i koło kierownicy. Przedstawione tu zalecenia mają na celu eliminację nagminnie popełnianych błędów.
1.Koło z ogumieniem:
-musi być dokładnie wyważone,
-nie może wykazywać bicia promieniowego ani bocznego,
-wymaga prawidłowego zamocowania do piast śrubami dokręcanymi odpowiednimi momentami i w kolejności na krzyż.
2. Klocki cierne
-powinny być oryginalne lub zgodne z wymogami producenta pojazdu,
-wymagają wstępnego dotarcia (pierwsze 200 km - bez gwałtownego hamowania i termicznego przeciążania ich roboczych powierzchni).
3. Zacisk hamulcowy powinien się odznaczać:
-dobrym stanem technicznym,
-nieuszkodzonymi osłonami tłoczków,
-swobodnym ruchem tłoczków w cylinderkach,
-gładkimi powierzchniami prowadnic umożliwiającymi płynne
przesuwanie się klocków.
4. Tarcze hamulcowe:
-należy zawsze wymieniać parami w obrębie jednej osi,
-przed pierwszym montażem wymagaja usunięcia odpowiednim środkiem powłoki antykorozyjnej z powierzchni roboczych i płaszczyzn przylegających do piast,
-wentylowane wymagają zamocowania zgodnie z zalecanym kierunkem obrotu,
-muszą być montowane bez usuwania fabrycznych ciężarków wyważających,
-przykręca się je śrubami na krzyż z zalecanym momentem osiągniętym w dwuch etapach,
-mogą być wymieniane tylko wraz z nowymi klockami,
-w razie wątpliwości powinny być sprawdzone pod względem bicia czujnikiem zegarowym w odległości 10 mm od zewnętrznej krawędzi.
5. Zawieszenie:
-wymagają sprawdzenia stanu i ewentualnej wymiany elementów gumowych i metalowo-gumowych, kontroli sprawności amortyzatorów,
-powinny odpowiadać fabrycznym parametrom geometrycznym ustawienia kół.
6. Układ kierowniczy i napędowy:
- jeśli są zużyte (wykazują nadmierne luzy) lub odkształcone, mogą mieć też negatywny wpływ na zachowanie tarcz hamulcowych.
7. Piasta koła:
- wymaga dokładnego oczyszczenia z brudu i śladów korozji płaszczyzny kontaktu z felgą (nie wolno nakładać na nią żadnych past),
-nie może mieć żadnych odkształceń ani ubytków na płaszczyźnie przylgowej.
Uwaga! Boczne bicie piasty powoduje dwukrotnie większe bicie przytwierdzonej do niej tarczy.
8. Łożyska kół:
-muszą odznaczać się poprawnym stanem technicznym, właściwą regulacją i odpowiednim zapasem smaru.
|
|
opis wybranych podzespołów:
|
|
zakres pracy:
|
|
|