Wadliwie dzia³aj±cy uk³ad ch³odzenia mo¿e spowodowaæ przegrzanie i zatarcie silnika.
Ch³odnica to miejsce, w którym wpadaj±ce z zewn±trz powietrze ch³odzi p³yn odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika (zazwyczaj nie wiêcej ni¿ 90 st. C). Warto co jaki¶ czas sprawdziæ, czy czo³owa p³yta ch³odnicy nie jest zanieczyszczona. Mo¿na na niej znale¼æ motyle i inne owady, py³, b³oto. Kiedy¶ przyjecha³ do mnie w³a¶ciciel wartburga, który na ch³odnicy mia³ martwego ptaka.
Wszystko to utrudnia przep³yw powietrza. Warto wiêc co jaki¶ czas przeczy¶ciæ ch³odnicê. Trzeba w tym celu odkrêciæ atrapê i wymyæ ch³odnicê miêkk± szczotk± (absolutnie nie drucian±). Trzeba pamiêtaæ, ¿eby przecieraæ szczotk± wzd³u¿ kanalików, a nie poprzecznie. Nie nale¿y ich tak¿e przep³ukiwaæ zbyt silnym strumieniem wody. Lamelki w ch³odnicy s± wykonane z blachy miedzianej lub aluminiowej i bardzo ³atwo je pozaginaæ. Wtedy osi±gniemy efekt przeciwny do zamierzonego.
Wewn±trz ch³odnicy mo¿e siê znajdowaæ osad kamienia, o ile wlewano do uk³adu ch³odniczego niew³a¶ciwe p³yny albo zwyk³± wodê. Zdarzy³a mi siê klientka, która nala³a do uk³adu ch³odzenia p³yn hamulcowy, a potem przyjecha³a zdziwiona, ¿e silnik jej siê nadmiernie nagrzewa, a w zbiorniku tworzy siê piana. Trzeba by³o potem ch³odnicê wymontowywaæ i d³ugo reperowaæ.
|
|
opis wybranych podzespo³ów:
|
|
zakres pracy:
|
|
|