Do głównych zadań oleju w układzie smarowania silnika spalinowego należą przede wszystkim zmniejszenie tarcia, ochrona części przed zużyciem mechanicznym, utrzymywanie elementów silnika w czystości, odprowadzanie ciepła oraz ochrona silnika przed korozją.
W czasie eksploatacji olej silnikowy poddawany jest oddziaływaniu szeregu niekorzystnych czynników wpływających negatywnie na jego jakość i zdolność do skutecznego realizowania wyżej wymienionych zadań. Do niekorzystnych czynników wpływających na jakość oleju w czasie jego eksploatacji zaliczyć można między innymi: pracę w kwaśnym środowisku produktów spalania paliwa wywołujących procesy korozji części silnika, oddziaływanie wysokich temperatur pracy przyspieszających proces starzenia się oleju wywołany reakcjami utleniania oraz przedostawanie się do układu smarowania zanieczyszczeń atmosferycznych skutkujących przyspieszeniem procesu zużycia mechanicznego elementów silnika. Świeży olej radzi sobie doskonale z wyżej wymienionymi zagrożeniami eksploatacyjnymi, lecz po pewnym czasie oraz po pewnym przebiegu samochodu, walory użytkowe oleju stopniowo zaczynają tracić na skuteczności. W końcu przychodzi taki moment, w którym, w trosce o trwałość oraz niezawodność silnika, olej musi być wymieniony na świeży. Taka wymiana pozwala na przywrócenie w pełni efektywnego smarowania i kompleksowej ochrony silnika samochodu. Jeśli zatem wymiany oleju silnikowego są nieuniknione to rodzi się pytanie jak często to robić.
Choć praktyka pozwala na pewne uogólnienia w tym zakresie, które podpowiadają, że olej silnikowy należy wymieniać średnio co około 10 tys. - 15 tys. km lub raz w roku, jeśli roczne przebiegi pojazdu są mniejsze niż 10 tys. km, to jednak precyzyjnej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o częstotliwość wymian oleju silnikowego zawsze należy szukać w książce obsługi producenta samochodu, lub warsztacie, serwisie.
|
|
opis wybranych podzespołów:
|
|
zakres pracy:
|
|
|