Toczenie tarcz hamulcowych |
hamowanie pojazdów |
artykuły |
opisy |
||||||||
Sprawność samochodowych układów hamulcowych jako podstawowy czynnik bezpieczeństwa ruchu drogowego sprawdzana jest na stacjach kontroli pojazdów w trakcie obowiązkowych cyklicznych przeglądów. Częstotliwość i zakres tych badań są jednak niewystarczające dla rzeczywiście bezpiecznej eksploatacji pojazdu, ponieważ: faktyczne zużycie hamulców uzależnione jest od warunków ich użytkowania, a nie od upływu kalendarzowych cylki.
Do badania sprawności hamulców używane są testery pozwalające na równoczesną kontrolę siły hamowania w obydwu kołach jednej osi. Urządzenia te dzielą się pod względem konstrukcji i zasady działania na: rolkowe i płytowe. W pierwszych mierzony jest opór pokonywany przez zewnętrzne rolki napędzające koło zahamowane hamulcem głównym lub postojowym, w drugim - siła pozioma wywierana na przesuwne płyty przez koła hamowane podczas ruchu pojazdu. W obydwu systemach możliwe jest zastosowanie precyzyjnie dozowanej siły nacisku na pedał hamulca. Wadą konstrukcji rolkowej jest statyczność przeprowadzanych badań (nie uwzględnia zmian nacisków na osie podczas hamowania), a niedostatkiem wersji płytowej pozostaje brak precyzji w ustalaniu wyjściowej prędkości pojazdu na początku testu. Obecnie konstrukcja rolkowa, choć starsza, kazała się bardziej podatna na doskonalenie funkcji zasadniczej i wprowadzanie rozmaitych funkcji dodatkowych. Nowoczesne testery rolkowe mierzą nie tylko (jak starsze ich konstrukcje) maksymalną siłę hamowania danego koła, lecz także przebieg tej siły w zalożności od nacisku na pedał, co (po zastosowaniu dodatkowego miernika siły na pedale) pozwala ujawnić nieprawidłowości działania układu hamulcowego w różnych zakresach jego pracy. W niektórych systemach istnieje też możliwość równoczesnego sprawdzania odkształceń tarcz i bębnów hamulcowych, a także pomiarów ciśnień w różnych sekcjach układu hydraulicznego lub pneumatycznego. W przypadku stwierdzenia zbyt małej skuteczności hamulców hydraulicznych konieczne jest w pierwszym rzędzie sprawdzenie, czy nie występują ubytki płynu hamulcowego. Świadczy o tym niski poziom zapasu w zbiorniku. Należy więc najpierw go uzupełnić (ale tylko do poziomu przegrody rozdzielającej płyn na poszczególne obwody hamulcowe), a potem wielokrotnie nacisnąć pedał do oporu i ponownie skontrolować stan w zbiorniku. Obniżenie poziomu oznacza konieczność zlokalizowania miejsc wycieków. Wymaga to dokładnego oczyszczenia uszkodzonego obwodu z zewnątrz i jego uważnej obserwacji w trakcie naciskania pedału. Przyczyną niskiej skuteczności hamulców może być też awaria podciśnieniowego systemu wspomagającego. Wstępna kontrola polega w tym wypadku na uruchamianiu silnika przy wciśniętym do oporu pedale hamulca. Przy sprawnym wspomaganiu pedał wyraźnie zapada się w momencie gdy silnik zaczyna pracować. Kontrola zużycia hamulców tarczowych Badanie to wiąże się zwykle z kolejnym zdejmowaniem poszczególnych kół i częściową rozbiórką mechanizmów hamulcowych, co musi być poprzedzone dokładnym ich oczyszczeniem za pomocą pędzla i sprężonego powietrza. Do czyszczenia gniazd i prowadnic klocków ciernych w hamulcach tarczowych używa się pędzla namoczonego w denaturacie. Dla uniknięcia późniejszej korozji umyte części należy przedmuchiwać sprężonym powietrzem. W żadnym wypadku do zabiegów nie wolno stosować benzyny lub środków czyszczących z zawartością oleju mineralnego, gdyż mogą one niszczyć gumwe części układu.
Pierwszą czynnością kontrolną jest ogólna ocena stanu i pomiar grubości okładzin ciernych, która musi wynosić prynajmniej 2-3 mm. Zatłuszczone, wykruszone, popękane, częściowo odklejone od płytki nośnej lub nierównomiernie zużyte okładziny hamulcowe nie nadają się do dalszego użytku niezależnie od ich grubości. Używane przez niektórych mechaników sprawdziany, pozwalające kontrolować grubość klocków ciernych bez ich wymontowywania nie są w stanie zapewnić rzetelnej oceny ich stanu. Nie pozwalają wykryć np. jednostronnego lub ukośnego zużycia nakładek. Okładziny hamulcowe dopasowują się po pewnym czasie eksploatacji do ukształtowania powierzchni tarcz. Dlatego, o ile po sprawdzeniu przewidziany jest ponowny ich montaż, należy je montować na dotychczasowych miejscach.
|
opis wybranych podzespołów:
Akumulatory
|
Montaż tarcz hamulcowych
|
||||||||
start - o nas - zakres pracy - cennik - dojazd - kontakt - inne- autor strony *michal matuszewski* |
||||||||||